Yrityksen palvelun käyttöohje

Yrityksen käyttöohje palveluun. Käyttöönotto, asetukset ja ensimmäinen palkanmaksu.

KÄYTTÖOHJE YRITYKSELLE

Tässä kerrotaan, miten otat Palkkaus.fi-palvelun käyttöön yrityksellesi ja miten maksat palkkoja.

Käyttöönotto

Tee yrityksellesi tunnus palveluun menemällä www.palkkaus.fi-sivulle. Oikeasta yläkulmasta valitse "Luo tunnus" ja "Yritys/yhteisö". Sinut ohjataan tekemään käyttäjätunnus. Voit käyttää kirjautumiseen sähköpostiosoitetta ja salasanaa (tai FB / Google-tunnusta). Tämän jälkeen sinut ohjataan täyttämään yrityksen tiedot.

Uuden tunnuksen tekeminen

Seuraavaksi aukeaa ohjattu käyttöönotto, jossa on neljä vaihetta. Ensimmäiseksi kysytään yrityksen yhteyshenkilön yhteystietoja. Täytä tähän omat tietosi.

Uuden tunnuksen tekeminen

Seuraavaksi pyydetään täyttämään yrityksen tiedot. Voit hakea y-tunnuksen tai nimen perusteella yrityksen tiedot suoraan Yritystietojärjestelmästä (YTJ/PRH).
HUOM: Muista lisätä yrityksen sähköpostiosoite, jotta ilmoitukset palvelusta tulevat oikeaan osoitteeseen!

Uuden tunnuksen tekeminen

Kolmannessa vaiheessa kysytään viranomaisten vaatimat kysymykset. Palvelu on Finanssivalvonnan maksupalvelun tarjoajia koskevassa rekisterissä ja siksi asiakkaalta pitää kysyä tietyt asiat. Voit tehdä tilin palveluun, kun sinulla on nimenkirjoitusoikeus yrityksessä.

Uuden tunnuksen tekeminen

Viimeisessä vaiheessa sinua pyydetään allekirjoittamaan valtakirja, jolla Palkkaus.fi voi toimia yrityksesi asianhoitajana palkanmaksuun liittyvissä asioissa. Valtakirja allekirjoitetaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla. Siksi sinua pyydetään antamaan henkilötunnuksesi.

Uuden tunnuksen tekeminen

Kun valitset oman verkkopankkisi, niin sinut ohjataan allekirjoittamaan valtakirja VismaSign-palvelulla. Allekirjoituksen jälkeen palaat Palkkaus.fi-palveluun ja tulet palvelun työpöydälle.

Pääset jatkossa kirjautumaan palveluun osoitteessa www.palkkaus.fi.

Palkkaus.fi-työpöytä

Kun kirjaudut palveluun, tulet työpöydälle. Työpöydällä näet työntekijäsi ja voit aloittaa palkanmaksun. Vasemmalla puolella näkyy valikko, josta valitaan palvelun toimintoja. Työpöydälle voi aina palata klikkaamalla valikosta "Työpöytä”. Palvelusta kirjaudutaan ulos oikean yläkulman valinnasta.

Yritys, työpöytä

Palkanmaksun asetukset

Kun otat palvelun käyttöön, palvelu voi pyytää tarkistamaan työeläke- ja työtapaturmavakuutuksen asetukset.

Asetukset, työpöytä

Valitse "Lisää tarvittavat asetukset" ja pääset palvelun asetuksiin.

1. TyEL ja tapaturmavakuutus

TyEL- ja tapaturmavakuutus

Kun yrityksellä on TyEL-sopimus, niin merkitse yhtiö ja vakuutussopimuksen numero asetuksiin.

Jos maksat palkkoja vain satunnaisesti, et tarvitse erillistä TyEL-sopimusta. Tällöin vain merkitä, että sinulla ei ole sopimusta ja maksut hoidetaan ns. tilapäisenä ilmoittajana automaattisesti Varmaan. Voit milloin vain ottaa Varman TyEL-vakuutuksen palvelun asetuksista, jos palkanmaksuu alkaa olla jatkuvaa. Voit milloin vain myös siirtää eläkevakuutukset Varmaan. Yrittäjän YEL-sopimuksen saa myös suoraan asetuksista. Asetuksiin voit merkitä myös, jos hoidat TyEL-ilmoitukset ja maksut itse. Tällöin palvelu ei niitä hoida automaattisesti, mutta ne merkitään palkkalaskelmiin.

Lakisääteinen työnantajan tapaturmavakuutus pitää olla voimassa ennen työn aloittamista. Jos yrityksellä on jo tapaturmavakuutus, voit merkitä sen asetuksiin. Ifin vakuutuksista menee automaattisesti vuosi-ilmoitus, muiden yhtiöiden vuosi-ilmoituksia palvelu ei tee automaattisesti. Tulorekisterin käyttöönoton jälkeen kaikki tapaturmavakuutusyhtiöt saavat ilmoitukset tulorekisteristä (2020).

Voit hankkia vakuutuksen Ifistä merkitsemällä sen asetuksiin tai siirtää olemassa olevan vakuutuksen Ifiin palvelun asetuksista.

2. Kirjanpitäjän yhteystiedot

Kirjanpitäjän yhteystiedot

Jos haluat, että kirjanpitäjäsi saa automaattisesti kirjanpitoraportit palkanmaksuista, merkitse hänen sähköpostiosoitteensa "Kirjanpitoraportit"-kohtaan.

HUOM: Emme voi antaa tietoja yrityksesi palkanmaksuista muille kuin asetuksiin merkitsemällesi kirjanpitäjälle.

Ensimmäinen palkanmaksu

Aloita ensimmäinen palkanmaksu, lisäämällä työntekijä. Sen jälkeen voi maksaa hänelle palkkaa.

  1. Lisää työntekijä ja hänen tietonsa (mm. verokortti)
  2. Laske palkka palkkalaskurilla ja maksa verkkopankkimaksulla

1. Lisää työntekijä

Lisää uusi työntekijä painamalla työpöydältä “Lisää uusi työntekijä”. Sinulta pyydetään uuden työntekijän tiedot neljässä vaiheessa.

Työntekijä, tiedot

Kirjoita ensimmäiseksi työntekijän henkilötiedot. Muista henkilötunnus, sähköpostiosoite ja pankkitilin tilinumero. Paina sitten "Seuraava".

Työntekijä, työsuhde

Täytä seuraavaksi työsuhteen tiedot. Onko kyseessä yrittäjä, työntekijä vai maksetaanko palkkioita. Muista tarkistaa, että eläketurvan peruste on oikein (TyEL/YEL/MYEL). Voit antaa työntekijän palkkalaskelmalla näkyvän työnimikkeen. Valitse myös työtapaturmavakuutuksen ammattiluokka hakukentästä. Voit myös merkitä työsuhteen keston ja onko kyseessä määräaikainen työsuhde. Paina sitten "Seuraava".

Työntekijä, palkanmaksun oletukset

Kolmannessa vaiheessa kysytään palkanmaksun oletusrivejä. Tähän voi laittaa työntekijälle oletusrivit, jotka tulevat aina automaattisesti palkkalaskelmaan, kun hänelle lähdetään palkkaa laskemaan. Esimerkiksi kuukausipalkan tai puhelinedun voi laittaa valmiiksi. Paina sitten taas "Seuraava".

Työntekijä, verokortti

Viimeiseksi kysytään työntekijän verokortin tiedot. Valitse oikea verokortin tyyppi ja lisää sen mukaiset tiedot (alla esimerkissä B-kortti). Verokorteissa käytetään termiä “Laskennallinen tuloraja ATK-järjestelmää varten”. Se tarkoittaa sitä tulorajaa, joka on vielä laskennallisesti jäljellä loppuvuodeksi.

Verokortin lisäämisestä on erillinen ohje täällä.

HUOM: Jos verokortissa on vain yksi tuloraja, kyseessä on B-verokortti. A-verokortissa on listattuna useiden palkkakausien tulorajoja.

Kannattaa ladata verokortti tiedostona, jolloin se tallentuu työntekijän tietoihin. Tämän jälkeen olet valmis maksamaan palkkaa!

2. Maksa palkka

Aloita palkanmaksu valitsemalla työntekijä työpöydältä.

Palkanmaksuun löydät ohjeen tämän linkin kautta.

Kun olet maksanut palkan, palaat takaisin palvelun työpöydälle.

Raportit-valikko

Palvelussa tehdyistä palkoista muodostuu automaattisesti kuukausittain raportti kirjanpitoa varten. Kun olet lisännyt kirjanpitäjän tiedot asetuksiin, niin kirjanpitoraportti lähetetään automaattisesti kirjanpitäjälle.

Kirjanpidon raportit löytyvät palvelun valikosta kohdasta “Raportit”.

Kirjanpitoraportit

Kuukausittain muodostuu sekä kirjanpitoraportti että kaikkien työntekijöiden palkat listaava palkanmaksujen erittely. Tässä esimerkki palkanmaksujen esittelystä.

Kirjanpidon raportti

Kuluvan kuukauden raportti näkyy luonnoksena ja sen voi avata esikatseluun. Aikaisemmat kuukaudet ovat valmiita ja ne voi avata PDF:nä. Vuosiraportit näkyvät kuluvan vuoden kuukausiraporttien alla. Myös aiemmat vuodet näkyvät listalla.

Työntekijöiden vuosiyhteenvedot löytyvät myös raporteista.

Työntekijät-valikko

Yrityksen työntekijöihin liittyvät asiat löytyvät valikosta Työntekijät-sivulta. Voit katsoa työntekijöiden tietoja ja muokata palkanmaksuun liittyviä tietoja.

Verokorttitiedot näkee klikkaamalla valikosta Verokortit ja valitsemalla haluamansa työntekijän. Palvelu näyttää vuoden aikana jo maksettujen palkkojen määrän. Kun lisäät uuden työntekijän kesken vuotta, voit joutua syöttämään vuoden aikana jo maksamasi palkat.

HUOM: Jos verokortissa on vain yksi tuloraja, kyseessä on B-verokortti. A-verokortissa on listattuna useita palkkakausien tulorajoja.

Verokortti

Työntekijän yhteystietoja voi muokata kohdasta valitsemalla valikosta Työntekijät → Kaikki työntekijät ja valitsemalla työntekijän kohdalta “Muokkaa”. Muista laittaa työntekijän sähköpostiosoite tietoihin, jotta tieto palkkalaskelmasta lähtee palvelusta automaattisesti työntekijälle.

Kun työntekijälle maksetaan palkka, hänelle lähtee sähköpostilla tieto palkanmaksusta. Jos työntekijä tekee itselleen käyttäjätilin Palkkaus.fi:hin ja tunnistautuu pankkitunnuksillaan palveluun, yritys ei voi enää muuttaa hänen tietojaan. Työntekijä hallitsee tällöin itse tietojaan ja hänen pitää itse tehdä mahdolliset muutokset yhteystietoihinsa.

Kumppanipalvelut-valikko

Täällä voit hallita yrityksesi palkanlaskentapalvelun integraatioita eri Palkkaus.fi:tä käyttäviin verkkopalveluihin. Asiakaspalvelumme tai kirjanpitäjäsi voi pyytää muuttamaan näitä asetuksia. Älä muuta näitä asetuksia, jos et ole varma, että se todella on tarpeellista!

Ohjeet ja palaute

Täällä voit jättää palautetta tai kysymyksiä asiakaspalveluumme.


98% käyttäjistä suosittelee Palkkaus.fi-palvelua

"Nyt maksan palkat helposti ja kirjanpitäjä saa tarvisemansa raportit.”
Yrittäjä Janne Siik, Maex Oy

“Palkkaamalla itse säästin yli 40% remontin kustannuksista”
Mikko J. Salminen, Espoo

Rekisteröidy ilmaiseksi


Auttava ja ystävällinen asiakaspalvelu

Jos sinulla on kysymyksiä liittyen palkkaamiseen, asiakas­palve­lumme auttaa sinua mielellään.

Haluamme kehittää palvelusta mahdollisimman hyvän, joten myös palautteesi on meille erittäin tärkeää.

020 798 0230
(ark. 9-16)
aspa@palkkaus.fi


Ilmainen palkkalaskuri

Arvioi työntekijän palkkaa, työnantajan kustannuksia ja sivukuluja.

Kokeile laskuria!

Palkanlaskentaohjelma

Kaikki yrityksen palkanmaksuun liittyvä yhdellä verkkopankkimaksulla!

Aloita heti!

98% käyttäjistä suosittelee Palkkaus.fi - palvelua


Kerro meistä kaverillesi