Miten löydän työntekijän?

Hyvän työntekijän löytämiseksi kannattaa nähdä vaivaa. Lue mistä kannattaa aloittaa etsintä ja mitä kautta ammattilaista lähteä metsästämään.

Kaikki työnantajat kohtaavat saman ongelman: mistä löytää työlle hyvä tekijä. Työntekijän löytäminen ja valitseminen ei aina ole helppoa. Tässä artikkelissa esitellään muutamia keinoja, joita kannattaa kokeilla. Itse rekrytoinnin prosessia tai työpaikkahaastattelun tekemistä ei tässä avata, vaan keskitytään sopivien hakijoiden metsästämiseen.

Kaikki lähtee ilmoituksesta

Puskaradio, ja jo olemassaolevien työntekijöiden verkostot, ovat yksi tehokkaimpia keinoja löytää uusia tekijöitä. Kaverit ja tuttavat kannattaa aina kysellä läpi, koska omien verkostojen kautta tulee usein parhaimmat vinkit potentiaalisista kandidaateista. Jos vinkkejä ei löydy, niin etsintä on aloitettava julkisesti.

Ensimmäisenä kannattaa miettiä kunnolla millaista työntekijää, ja millaiseen tehtävään, on etsimässä. Kannattaa laatia asiasta selkeä työpaikkailmoitus. Mitä tarkemmin potentiaalisille työntekijöille osaa kertoa yrityksestä, tulevista työtehtävistä ja tarvittavista taidoista sitä parempia ja osuvampia hakemuksia voi odottaa saavansa. Kerro ainakin kaikki välttämättömät edellytykset (viralliset pätevyysvaatimukset esim. alan koulutus ja mahdollisesti tarvittavat luvat jne.) ja mitä itse arvostat työntekijässä. Näin oikeat hakijat osaavat vastata ilmoitukseen.


Laskuri

Kokeile ilmaista palkkalaskuria!
Arvioi sivukulujua ja palkkaa.
Hoida palkanmaksut helposti!

Kokeile palkkalaskuria!

Sosiaalinen media: LinkedIn, Twitter, Facebook

Sosiaalista mediaa käytetään yhä enemmän rekrytointiin. Twitterin käyttö kasvaa myös Suomessa jatkuvasti. Twitterin kautta voi hyvinkin löytyä uusia innostuneita tekijöitä. Twitteriä käytettäessä varsinainen rekryilmoitus kannattaa yleensä olla jossain muualla, ja Twitterissä vain linkataan ilmoitukseen ja ohjataan kiinnostuneet ilmoitukseen. Hashtagit auttavat saamaan ilmoituksen jakautumaan laajemmalle, vaikkei oma seuraajakunta olisikaan järin suuri: #rekry #kirvesmies #työpaikka jne.

Facebookissa mainostaminen voi olla toinen hyvä tapa. Jo yrityksen oman kaveriverkoston kautta voisi löytyä kiinnostuneita. Kannattaa muistaa, että yritysten päivitykset eivät kuitenkaan saa enää Facebookissa täyttä näkyvyyttä edes omalla sivulla ilman rahallista boostausta. Yksittäiset summat ovat kuitenkin yleensä pieniä, eli jos hyvää rekrymateriaalia on laitettavissa facebookiin, voi sitä hyvinkin koittaa nostaa esiin muutamalla eurolla.

LinkedIn on ammatilliseen verkostoitumiseen suunniteltu sosiaalinen media. Riippuu pitkälti alasta, kuinka hyvin tekijöitä LinkedInistä pystyy löytämään. Asiantuntijoita on enemmän, suorittavan työn tekijöitä selkeästi vähemmän. LinkedInissä mainostaminen voi kuitenkin olla kannattavaa, jos tarvitaan jotain selvästi erikoistuneempaa osaamista. LinkedIn myy erillisiä rekrytointipaketteja yrityksille LinkedInin Jobs-osioon ja silloin niille voi ostaa myös erikseen näkyvyyttä ja saada palvelusta valmiiksi hakukriteereihisi sopivia kandidaatteja.

Sosiaalista mediaa kannattaa ehdottomasti käyttää, varsinkin jos yrityksesi on jo muutenkin siellä. Jos sosiaalista mediaa ei ennestään ole käyttänyt lainkaan ja sinne ei ole aikeissa muutenkaan siirtyä, voi yksittäistä rekrytointia varten olla kuitenkin jonkin verran raskasta ottaa haltuun jotain kokonaan uutta mediaa.

TE-palvelut: avoimet työpaikkailmoitukset

Jos haluaa mahdollisimman monen potentiaalisen hakijan saavan tietää avoimesta työpaikasta, kannattaa ilmoitus laittaa näkyviin työ- ja elinkeinopalveluiden Avoimet työpaikat -palveluun. Käytännössä tämä on entinen mol.fi, joka on nimetty uudelleen. Itse palvelu on kuitenkin samanlainen. Työnantaja voi laittaa ilmoituksen palveluun, josta sen voi löytää kuka tahansa asiasta kiinnostunut potentiaalinen työnhakija. Palvelua voivat käyttää myös yksityiset työnantajat esim. etsiessään lastenhoitajaan kotiin.

Ilmoitus kannattaa jättää verkossa. Samalta sivulta löydät myös ohjeita ilmoituksen laatimiseksi. Työ- ja elinkeinotoimistot auttavat myös suoraan rekrytointien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Voi siis olla hyvä idea olla yhteydessä oman alueensa TE-toimistoon ja kysellä aiheesta enemmän.

TE-palveluiden ilmoituksista kannattaa kuitenkin muistaa, että ne ovat täysin julkisia, mutta niitä ei varsinaisesti nosteta missään erikseen esiin, ellei sitä tee itse. Niissä on käytännössä siis riskinä, että kukaan oikeasti työhön pystyvä ammattilainen ei itse asiassa koskaan näe ilmoitusta. Ilmoitus Avoimet työpaikat -palvelussa on kuitenkin usein hyvä ensimmäinen askel, jonne kerätä kaikki tärkeät ja oleelliset tiedot työpaikasta ja ohjata potentiaalisia hakijoita kaikista muista lähteistä.

Perinteisesti ja paikallisesti

Lehdissä työpaikkojen mainostaminen on monella tapaa jo mennyttä maailmaa. Toisaalta jos on etsimässä tekijää joltain perinteiseltä alalta ja paikallisesti, silloin esimerkiksi paikallislehdessä tai seurakunnan lehdessä mainostaminen voi hyvinkin olla kokeilemisen arvoinen ja kustannustehokas tapa. Paikallislehtien ilmoitukset eivät ole kovinkaan kalliita ja niillä voi tavoittaa sellaisia kokeneita ammattilaisia, jotka eivät internetissä viihdy.

Kaupalliset palvelut

Internetissä on myös lukuisia työnhaku- ja työpaikkailmoitusportaaleja, kuten Monster.fi tai Care.com ja Ne myyvät yleensä yritysten työpaikkailmoituksille näkyvyyspaketteja sivuilleen ja kumppaneiden sivustoille. Osassa sivuista voivat ilmoittaa myös yksityiset työnantaja, kuten esim. Duunitori.fi-palvelussa.


Laskuri

Kokeile ilmaista palkkalaskuria!
Arvioi sivukulujua ja palkkaa.
Palkkalaskelma helposti!

Kokeile palkkalaskuria!

Oppilaitosten rekrytointipalvelut

Ammattioppilaitoksilla, ammattikorkeakouluilla ja yliopistoilla on usein oma rekrytointipalvelu, jossa työnantajat voivat ilmoittaa harjoittelupaikoista, työpaikoista ja opinnäytetyöpaikoista. Tätä kautta työpaikkailmoituksen voi kohdentaa tietyn alan opiskelijoille, jos työ ei vaadi pitkää työkokemusta. Tätä kautta voi myös löytää valmistumaisillaan olevan opiskelijan, jolla on vielä opinnot tuoreessa muistissa. Pitkää työkokemusta vaativaan työpaikkaan oppilaitosten rekrytointipalvelut eivät yleensä sovellu, koska suurin osa opiskelijoista on nuorehkoja, eikä heille ole vielä ehtinyt kertyä niin paljon työssäolovuosia.

Palkkaus.fi:n osaajaprofiilit

Myös Palkkaus.fi-palvelusta voi löytää tekijän. Palkkaus.fi-osaajaprofiilin voi tehdä kuka vain yksityinen tekijä ja profiilista käy ilmi, mitä töitä hän osaa ja mitä on hakemassa. Koska hänen verokorttinsa ja muut tiedot ovat jo profiilissa valmiina, niin hänelle on helppo maksaa palkka suoraan Palkkaus.fi-palvelulla, kun sovittu työ on tehty.

Jos olet itse ammattilainen, niin voit tehdä osaajaprofiilin ilmaiseksi tämän linkin kautta.


98% käyttäjistä suosittelee Palkkaus.fi-palvelua

"Nyt maksan palkat helposti ja kirjanpitäjä saa tarvisemansa raportit.”
Yrittäjä Janne Siik, Maex Oy

“Palkkaamalla itse säästin yli 40% remontin kustannuksista”
Mikko J. Salminen, Espoo

Rekisteröidy ilmaiseksi


Auttava ja ystävällinen asiakaspalvelu

Jos sinulla on kysymyksiä liittyen palkkaamiseen, asiakas­palve­lumme auttaa sinua mielellään.

Haluamme kehittää palvelusta mahdollisimman hyvän, joten myös palautteesi on meille erittäin tärkeää.

020 798 0230
(ark. 9-16)
aspa@palkkaus.fi


Ilmainen palkkalaskuri

Arvioi työntekijän palkkaa, työnantajan kustannuksia ja sivukuluja.

Kokeile laskuria!

Palkanlaskentaohjelma

Kaikki yrityksen palkanmaksuun liittyvä yhdellä verkkopankkimaksulla!

Aloita heti!

98% käyttäjistä suosittelee Palkkaus.fi - palvelua


Kerro meistä kaverillesi