Sähköinen laskutus helpottaa yrittäjän ja yrityksen elämää. Kun paperilaskusta luovutaan ja laskutus siirtyy verkkoon, sekä laskun lähettäjä että vastaanottaja säästävät aikaa ja vaivaa.

Mitä on sähköinen laskutus?

Yrittäjällä on valittavanaan erilaisia vaihtoehtoja lähtien sähköpostilaskusta kokonaisvaltaiseen verkkolaskutukseen. Ensimmäisessä tapauksessa lasku lähetetään vastaanottajalle kirjepostin sijaan sähköpostilla, mutta maksaminen sekä laskun arkistointi tapahtuvat edelleen manuaalisesti.

Verkkolaskutuksessa taas laskun lähetys ja maksu tapahtuvat täysin sähköisesti. Verkkolaskutuksen käyttöönotolla voidaan myös samalla siirtyä tehokkaampaan, paperittomaan kirjanpitoon ja arkistointiin. Tositteet tallentuvat taloushallinnon järjestelmään kerralla, paperikuitteja ei tarvita ja virheitä syntyy vähemmän.

Yleensä suuret yritykset ovat jo siirtyneet verkkolaskutukseen ja vaativat entistä useammin myös pienemmiltä toimittajiltaan laskujen lähetystä verkkolaskuina.

Miten se toimii?

Ensiksi täytyy valita sopiva palveluntarjoaja, joka siirtää yrityksesi verkkolaskut vastaanottajalle sekä vastaanottaa yrityksellesi osoitetut verkkolaskut. Palveluntarjoajia on markkinoilla useita ja palvelupaketteja on tarjolla kaikenkokoisille yrityksille.

Kustannukset riippuvat halutuista palveluista sekä laskujen määrästä. Esimerkiksi laskun lähetyksen ja vastaanoton kulut vaihtelevat välillä 0,30 – 1,00 € per lasku. Mitä enemmän laskuja sitä halvempi yksikkökustannus. Käytännössä pienen yrityksen tapauksessa joutuu aina maksamaan korkeinta palveluhintaa, koska laskujen määrät jäävät pieniksi.

Miten se otetaan käyttöön?

Verkkolaskua varten tarvitaan erillinen verkkolaskuosoite, jonka avulla lähettäjä ja vastaanottaja yksilöidään. Osoite on usein joko OVT-tunnus tai IBAN-tilinumero. OVT-tunnus muodostetaan ISO6523-standardin mukaisesta Suomen Verohallinnon tunnuksesta 0037, Y-tunnuksesta (8 merkkiä ilman väliviivaa) sekä vapaavalintaisesta 5 merkistä. Verkkolaskutusosoitteen saat verkkolaskutussopimuksen tehdessäsi operaattoriltasi.

Listan ja lisätietoa Suomessa toimivista verkkolaskuoperaattoreista löydät Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskuksen (TIEKE) sivustolta: Kannattaa myös kysyä omasta pankistasi, mitä verkkolaskutus maksaisi heidän palvelunaan.

Verkkolaskutusprosessi on hyvä testata ensin yhdessä palveluntarjoajan kanssa ennen käyttöönottoa. Jos teet kauppaa kansainvälisesti, selvitä myös onnistuuko verkkolaskujen lähetys ulkomaille. Muista myös tiedottaa asiakkaillesi ja muille yhteistyökumppaneillesi verkkolaskutukseen siirtymisestä hyvissä ajoin.


98% käyttäjistä suosittelee Palkkaus.fi-palvelua

“En voi kuvitella helpompaa tapaa hoitaa palkkaamista”
Hannes Vickholm, Lapinjärvi

“Palkkaamalla itse säästin yli 40% remontin kustannuksista”
Rekisteröidy ilmaiseksi Mikko J. Salminen, Espoo


Auttava ja ystävällinen asiakaspalvelu

Jos sinulla on kysymyksiä liittyen palkkaamiseen, asiakas­palve­lumme auttaa sinua mielellään.

Haluamme kehittää palvelusta mahdollisimman hyvän, joten myös palautteesi on meille erittäin tärkeää.

020 798 0230
(ark. 9-16)
aspa@palkkaus.fi

Palkanmaksut yhdellä maksulla helposti ja edullisesti

Palkkaus.fi-palvelun avulla yrittäjät ja kotitaloudet voivat maksaa kaiken palkkaamiseen liittyvän helposti yhdellä verkkopankkimaksulla. Lue lisää kuinka Palkkaus.fi toimii

Kokeile laskuria

Helppokäyttöisellä laskurilla voit arvioida, mikä on työn teettämisen kokonaiskustannus tai kuinka paljon palkasta jää käteesi

Kokeile laskuria

98% käyttäjistä suosittelee Palkkaus.fi - palvelua


Jo yli 10 000 käyttäjää


Kerro meistä kaverillesi