Yrittämisen perustamiseen liittyy muutamia pohdittavia asioita. Tässä ohjeessa käydään läpi, miten yksityisen elinkeinonharjoittajan toiminta (“tmi”) tai osakeyhtiö perustetaan.

Yksityiseksi elinkeinonharjoittajaksi ryhtyminen (tmi)

Yksityinen elinkeinonharjoittaja (“tmi”, “toiminimi”, “yksityisliike”, “toiminimiyrittäjä”) on kevyin muoto aloittaa yrittäminen. Yrittäjä tekee sitoumukset ja solmii sopimukset omalla nimellään. Vaikka liiketoiminnasta tehdään oma kirjanpito ja sille on saatettu rekisteröidä erillinen nimikin, ei toiminimi ole yrittäjästä erillinen oikeushenkilönsä (kuten esim. osakeyhtiö). Näin toiminimellä toimiva elinkeinonharjoittaja vastaa kaikista sitoumuksista kaikella liikkeeseen kuuluvalla ja myös henkilökohtaisella omaisuudellaan. Hän voi myös nostaa yrityksestä varoja niin halutessaan, koska yrityksen talous ei ole erillinen hänen henkilökohtaisesta taloudestaan.

Käytännössä siis toiminimi perustetaan yksinkertaisesti täyttämällä asiaan kuuluva lomake, maksamalla käsittelymaksu ja toimittamalla lomake Patentti- ja rekisterihallitukselle (PRH). Ei siis tarvita mitään erillisiä perustamisdokumentteja, vaan pelkkä ilmoitus riittää.

Käsittelymaksu toiminimen ilmoittamisesta kaupparekisteriin on 110 € (vuonna 2015). PRH:n sivuilta löydät aina ajantasaiset ohjeet maksamisesta ja tilinumeroista. Kun olet päättänyt perustaa toiminimen, maksa siis maksu etukäteen ja ota kuitti maksusta talteen, koska kuitti on liitettävä perustamislomakkeeseen.

Perustamista varten tarvitset nimen yrityksellesi. Nimi on usein esimerkiksi vain yrittäjän itsensä nimi. Nimi ei saa muistuttaa jotain jo olemassa olevaa toiminimeä, joten esimerkiksi “Mikrosoft” ei luultavasti kelpaisi. PRH:lla on olemassa kattavat ohjeet nimen valitsemisesta. Kannattaa etsiä jo olemassa olevista yrityksistä YTJ-tietokannasta, niin saa käsityksen, onko haluamaasi nimeä jo käytetty yrityksen nimissä. Varsinaiseen hakemukseen kannattaa laittaa useita vaihtoehtoja ja myös englanninkielinen toiminimi, jos sille on käyttöä.

Perustamisilmoituksen (-lomakkeen) täyttämistä varten tarvitset:

  • Nimen yrityksellesi (yrityksen toiminimi)
  • Kuvauksen toimialasta, jolla yritys tulisi toimimaan. Toimialakuvauksista lisää PRH:n sivuilta täällä.
  • Kuitin maksetusta käsittelymaksusta
  • Päätöksen haluatko heti ilmoittautua arvonlisäverovelvolliseksi
  • Päätöksen haluatko hakea ennakkoperintärekisteriin

Valmiin lomakkeen toimittamisen jälkeen homma on oikeastaan sillä selvä. Rekisteröinnissä kestää yleensä noin viikko, eikä asiaa voi luultavasti oikein kiirehtiä.

Helpointa on hakea PRH:n sivuilta perustamislomake ja täyttää se mahdollisimman pitkälle sähköisesti. Lomake kannattaa tulostaa vasta allekirjoittamista varten.

Osakeyhtiön perustaminen

Osakeyhtiön perustaminen on sinällään raskaampi prosessi, koska sitä varten tarvitaan vähintään 2 500 euron osakepääoma. Toisaalta jos kaikilla perustajilla on suomalainen henkilötunnus ja sähköistä allekirjoitusta varten verkkopankkitunnukset, voi koko prosessin hoitaa sähköisesti YTJ:n palvelussa.

YTJ:n palvelu neuvoo aika hyvin ilmoitusta tehdessä, mutta varaudu ainakin seuraaviin asioihin:

  • Toiminimi osakeyhtiöllesi on keksitty
  • Sinulla on ainakin yksi henkilö varajäseneksi osakeyhtiön hallitukseen (hallituksen koko 1-5 henkilöä, mutta jos varsinaisia jäseniä on alle kolme, yksi varajäsen on valittava)
  • Osakeyhtiösi toimiala. Toimialakuvauksista lisää PRH:n sivuilta täällä.
  • Päätökset arvonlisäverovelvollisuudesta, työnantajarekisteriin hakeutumisesta ja ennakkoperintärekisteriin hakeutumisesta.

YTJ:n palvelua käyttämällä käsittelymaksu on hieman halvempi (330 €) ja lisäksi maksun voi maksaa suoraan palvelun kautta verkkopankkimaksuna. YTJ:n löytyvät myös seikkaperäiset ohjeet osakeyhtiön perustamisen koko prosessista.

Kun osakeyhtiö on muuten perustettu, tarvitsee sille vain avata tili ja maksaa osakepääoma osakeyhtiön uudelle tilille. Tästä puolesta kannattaa olla yhteydessä suoraan pankkeihin ja kysyä heiltä ohjeet ja tarjoukset aiheesta.

Palkkaus.fi:n osakeyhtiötä koskevassa artikkelissa on tarkempi tehtävälista, jota seuraamalla osakeyhtiön voi perustaa.

Ennakkoperintärekisteriin ilmoittautuminen

Yritystä perustettaessa voi hakea samalla ennakkoperintärekisteriin. Näin yrityksen asiakas voi vain maksaa yrityksen laskun, ja hän tietää, että yritys hoitaa verottajan suuntaan verotuksen.

Jos aiot lähettää laskuja pian perustamisen jälkeen, niin ennakkoperintärekisteriin kannattaa ilmoittautua. Jos aloitat laskutuksen yrityksesi nimissä vasta myöhemmin, niin voit jättää perustamisvaiheessa ilmoittautumatta rekisteriin. Se tulee kannattaa kuitenkin tehdä, kun aloitat laskutuksen.

Kun ilmoittaudut rekisteriin, niin sinun pitää arvioida kuluvan tilikauden liikevaihto ja tulos. Tuloksen perusteella verottaja laskee yritykselle ennakkoveron, joka tulee maksuun melko pian ilmoituksen tekemisestä. Siksi kannattaa miettiä, milloin oikeasti saat rahaa yritykseen laskutuksen kautta, jotta sinulla on varaa maksaa arvioimasi liikevaihdon perusteella määrättävät ennakkoverot! Seuraavalle tilikaudelle verottaja laskee ennakkoveron ensimmäisen tilikauden tulojen perusteella ja niistä tulee aikanaan taas ennakkoverot.

Arvonlisäverovelvolliseksi ilmoittautuminen

Jos ilmoittaudut arvonlisäverovelvolliseksi heti yritystä perustaessasi, sinun pitää alkaa ilmoittaa yleensä kuukausittain verottajalle kausi-ilmoituksella myynnin määrä. Jos saat laskutusta aikaiseksi nopeasti perustamisen jälkeen, niin silloin tämäkin ilmoitus kannattaa tehdä heti. Ja tietysti ALV-velvollisena voit myös vähentää yrityksen omista ostoista ALV:eet heti alusta lähtien.


Laskuri

Kokeile ilmaista palkkalaskuria!
Arvioi sivukuluja ja palkkaa.
Palkkalaskelma helposti!

Kokeile palkkalaskuria!

Hyvän kirjanpitäjän hankkiminen

Kirjanpitäjä (tilitoimisto) kannattaa etsiä heti yrityksen perustamisen yhteydessä. Hyvä ja osaava tilitoimisto on yrittäjälle arvokas kumppani ja helpottaa päivittäistä tekemistä huomattavasti! Kannattaakin kysellä yrittäjätutuilta vinkkejä hyvästä tilitoimistosta alueellasi.

Kirjanpitoa varten kannattaa heti varata itselleen hyllyyn kaksi mappia:

  1. Hallintomappi
  2. Tositemappi

Hallintomappiin kerätään kaikki yrityksen hallintoon liittyvä aineisto kuten yhtiökokousten ja hallituksen kokousten pöytäkirjat, tehdyt sopimukset, vakuutuspaperit, henkilöstön palkkakuitit jne. Mapin järjestelytapa on vapaa, mutta kannattaa ehkä käyttää järjestelyn apuna välilehtiä (kuukaudet, vuodet…).

Tositemappiin kerätään myyntilaskut, ostolaskut, tiliotteet ja käteis-, pankkikortti- ja luottokorttikuitit. Mappi kannattaa järjestää kuukausien mukaan välilehdillä. Pankin kanssa kannattaa sopia, että tilitoimisto saisi luettua tiliotteet ja viitesiirrot sähköisesti kirjanpito-ohjelmaansa.

Tilitoimiston kanssa on hyvä myös heti keskustella siitä, tehdäänkö kirjanpito paperitositteista vai täysin sähköisesti. Jos kirjanpito halutaan tehdä täysin sähköisesti, kannattaa tehdä sopimus verkkolaskujen vastaanotosta ja skannauspalvelusta, jottei itse tarvitse huolehtia laskujen skannaamisesta tai maksaa siitä tilitoimistolle. Kuitit voi myös skannata itse skannerilla. Kuitteja varten on myös erityisiä älypuhelinsovelluksia, jolloin kuitista otetaan kuva, minkä jälkeen sovelluksessa voidaan lisätä esimerkiksi hinta ja ALV-kanta. Tämän jälkeen kuitti on tallessa pilvipalvelussa tai se on siirtynyt jo sähköiseen kirjanpitoon. Aivan yksinkertaisin tapa skannata kuitti on käyttää Googlen Drive-sovellusta, jolla voi kuvata kuitin PDF:ksi omalla puhelimella suoraan verkkokansioon.

Tilitoimiston valinnassa kannattaa miettiä itselle tärkeitä asioita esimerkiksi, jos yrittäjä kokee sähköisen kirjanpidon itselleen tärkeäksi, kannattaa valita tilitoimisto, jolla on aikaisempaa kokemusta sähköisestä taloushallinnosta. Tilitoimisto käyttää yleensä jotain sähköistä kirjanpitopalvelua (Netvisor, Procountor jne.), jonka kautta voit itse tehdä kirjauksia ja esim. laittaa kuitteja yrityksen kirjanpitoon.

Tilitoimistoja on yhden hengen toimistoista satoja työntekijöitä työllistäviin ketjuihin. Taloushallintoliiton kautta löytää auktorisoitujen tilitoimistojen yhteystietoja tämän sivun kautta. Kannattaa pyytää tarjousta muutamasta tilitoimistosta lähialueelta. Tarjousten yhteydessä kannattaa hinnan lisäksi pyrkiä arvioimaan tilitoimiston asiantuntemusta ja palvelutasoa.

Muilta yrittäjiltä kannattaa kysyä vinkkejä hyvistä tilitoimistoista, ja toisen yrittäjän suositus onkin yleensä paras neuvo tilitoimistoa etsivälle!


98% käyttäjistä suosittelee Palkkaus.fi-palvelua

"Nyt maksan palkat helposti ja kirjanpitäjä saa tarvisemansa raportit.”
Yrittäjä Janne Siik, Maex Oy

“Palkkaamalla itse säästin yli 40% remontin kustannuksista”
Mikko J. Salminen, Espoo

Rekisteröidy ilmaiseksi


Auttava ja ystävällinen asiakaspalvelu

Jos sinulla on kysymyksiä liittyen palkkaamiseen, asiakas­palve­lumme auttaa sinua mielellään.

Haluamme kehittää palvelusta mahdollisimman hyvän, joten myös palautteesi on meille erittäin tärkeää.

020 798 0230
(ark. 9-16)
aspa@palkkaus.fi


Ilmainen palkkalaskuri

Arvioi työntekijän palkkaa, työnantajan kustannuksia ja sivukuluja.

Kokeile laskuria!

Palkanlaskentaohjelma

Kaikki yrityksen palkanmaksuun liittyvä yhdellä verkkopankkimaksulla!

Aloita heti!

98% käyttäjistä suosittelee Palkkaus.fi - palvelua


Kerro meistä kaverillesi