Kun perustaa uutta yritystä, kannattaa heti miettiä kirjanpidon järjestäminen kuntoon. Kirjanpitovelvollisuus alkaa heti yrityksen perustamisesta. Ensimmäinen tärkeä asia on, että yrittäjä ottaa kirjanpidon tosissaan, koska laki sitä vaatii ja yrityksen pyörittäminen helpottuu huomattavasti, kun taloushallinto on järjestyksessä. Pienellä yrityksellä ei tarvita massiivista prosessia, mutta perusasiat kannattaa tehdä kunnolla.

Tarvitset vähintään kaksi mappia:

1. Tositemappi
2. Hallintomappi

Tositemappiin kerätään kaikki kirjanpitoon tulevat myynti- ja ostolaskut, tiliotteet sekä käteis- ja luottokorttikuitit. Jokaisesta tilitapahtumasta pitää olla tosite kirjanpidossa. Jos tositetta ei jostain syystä ole saatu, tositteen voi tehdä myös itse.

Hallintomappiin kerätään kaikki tärkeät paperit, jotka eivät kuulu kirjanpitoon, kuten sopimukset, tasekirjat, verotuspäätökset, yhtiökokouspöytäkirjat, kaupparekisteriote ja yhtiöjärjestys.
Nämä kaksi mappia ovat yrityksen taloushallinnon perusta: niistä voi laajentaa sitten helposti eteenpäin, kun yritys kasvaa.

Osakeyhtiössä ensimmäinen kirjaus on osakepääoman maksaminen. Yrityksen perustamisen yhteydessä voi tulla myös mm. arvonlisäverovelvollisuus, jolloin niitä on ilmoitettava ja tilitettävä yleensä kuukausittain. Siksi kirjanpito on hyvä olla mietittyä heti yritystä perustettaessa, jotta jo ensimmäinen tilikausi pysyy järjestyksessä, eikä tarvitse jälkikäteen alkaa jäljittämään kuitteja ja kirjauksia.

Kirjanpito: itse vai ulkopuolinen tekee?

Kirjanpidon voi halutessaan tehdä itse, jos tunnet hyvin kirjanpidon ja viranomaisten prosessit (mm. ALV). Jos kirjanpidosta, tilinpäätöksestä ja veroasioista ei ole aikaisempaa kokemusta, työ kannattaa ostaa tilitoimistosta. Kannattaa myös miettiä omaa ajankäyttöä: kannattaako kirjanpitoon käyttää aikaa itse vai teettää raaka työ jollain toisella. Kirjanpitoon menevän ajan pystyisi ehkä käyttämään liiketoimintaan.

Kirjanpito ei ole säädeltyä eikä tilitoimistoja valvota mitenkään erityisesti kuten esimerkiksi tilintarkastusyhteisöjä. Osa tilitoimistoista on Taloushallintoliiton auktorisoimia. Taloushallintoliitto valvoo näitä tilitoimistoja. Lisäksi näissä tilitoimistoissa pitää olla vähintään yksi taloushallintoalan asiantuntijatutkinnon eli KLT-tutkinnon suorittanut kirjanpitäjä. Omalla alueellasi toimivien Taloushallintoliiton jäsentoimistojen yhteystietoja voi hakea täältä. Tilitoimistoja on pienistä yhden henkilön toimistoista satoja henkilöitä työllistäviin ketjuihin.

Tilitoimiston kanssa kannattaa tehdä kirjallinen sopimus, jossa määritellään muun muassa työnjako, irtisanomisaika, kirjanpitoaineiston viimeinen toimituspäivä ja työn toimitusaika. Tilitoimistossa kannattaa myös sopia sekä tilitoimiston että asiakkaan mahdollisista yhteyshenkilöistä ja varahenkilöistä.

Hyvä ja osaava tilitoimisto on yrittäjälle arvokas kumppani ja helpottaa arkea huomattavasti. Kannattaakin aina ennen toimiston valintaa kysellä muilta yrittäjiltä vinkkejä hyvästä tilitoimistosta.

Kirjanpito paperilla vai sähköisesti?

Kirjanpito voidaan tehdä joko paperilla tai sähköisesti. Jotkut tilitoimistot tarjoavat vain jompaa kumpaa tapaa. Jos kirjanpito päätetään tehdä sähköisesti, kannattaa tulevat laskut muuttaa verkkolaskuiksi. Sähköinen laskutus onkin jo arkipäivää yritysten välisessä kaupassa. Jos paperilaskuja kuitenkin joutuu ottamaan vastaan paljon, kannattaa miettiä skannauspalvelua.

Sähköistä kirjanpitoa varten on tilitoimistojen itse kehittämiä ohjelmia sekä ohjelmistotalojen kehittämiä palveluita, joita myös tilitoimistot käyttävät. Ohjelmiston tai palvelun käytöstä tulee usein tilitoimiston laskun lisäksi erillinen lasku etenkin, jos kyseessä on ohjelmistotalon kehittämä ohjelmisto. Sähköiseen kirjanpitoon ja laskutukseen kannattaa ehdottomasti yrittää löytää itselle sopiva tapa. Ohjelmistoja ja sovelluksia kannattaa verrata etukäteen, koska ohjelmiston vaihtoon liittyy yleensä aina kuluja. Tästä kannattaa keskustella oman tilitoimiston kanssa ja ehdottomasti kysellä toisten yrittäjien kokemuksia.

Sähköisessä kirjanpito-ohjelmassa tai palvelusta yrittäjä voi tehdä muun muassa myyntilaskut, hyväksyä ja maksaa ostolaskut sekä tehdä matka- ja kululaskut. Tilitoimisto voi myös olla sidonnainen ohjelmaan, koska yleensä tilitoimistot käyttävät korkeintaan muutamaa eri kirjanpito-ohjelmaa. On myös toimistoja, jotka käyttävät vain yhtä ohjelmaa.


98% käyttäjistä suosittelee Palkkaus.fi-palvelua

“En voi kuvitella helpompaa tapaa hoitaa palkkaamista”
Hannes Vickholm, Lapinjärvi

“Palkkaamalla itse säästin yli 40% remontin kustannuksista”
Rekisteröidy ilmaiseksi Mikko J. Salminen, Espoo


Auttava ja ystävällinen asiakaspalvelu

Jos sinulla on kysymyksiä liittyen palkkaamiseen, asiakas­palve­lumme auttaa sinua mielellään.

Haluamme kehittää palvelusta mahdollisimman hyvän, joten myös palautteesi on meille erittäin tärkeää.

020 798 0230
(ark. 9-16)
aspa@palkkaus.fi

Palkanmaksut yhdellä maksulla helposti ja edullisesti

Palkkaus.fi-palvelun avulla yrittäjät ja kotitaloudet voivat maksaa kaiken palkkaamiseen liittyvän helposti yhdellä verkkopankkimaksulla. Lue lisää kuinka Palkkaus.fi toimii

Kokeile laskuria

Helppokäyttöisellä laskurilla voit arvioida, mikä on työn teettämisen kokonaiskustannus tai kuinka paljon palkasta jää käteesi

Kokeile laskuria

98% käyttäjistä suosittelee Palkkaus.fi - palvelua


Jo yli 10 000 käyttäjää


Kerro meistä kaverillesi